maandag 23 april 2012

Who would have guessed?

Ik hou van fietsen!
Nu heb ik natuurlijk de mazzel dat ik een elektrische fiets heb, dat maakt het een stuk leukerder.
Meteen even uit de wereld helpen: een elektrische fiets is niet iets voor oudere en vooral luie mensen, maar voor gewone, luie mensen die de elektrische fiets pakken in plaats van de auto.
Bijkomend voordeel dat je met een elektrische fiets graag een rondje om gaat en dus veeeeeeel meer kilometers maakt en altijd voor de wind hebt, maar evengoed je beweging maakt.
Kortom elektrische fiets rules!

Vorige week naar Alkmaar gefietst. Via memorylane Sint Pancras. 20 km heen en ook weer terug.
Het zonnetje scheen al vroeg.
Kwam een buurjongen tegen die ik herkende aan de vrachtwagen waar hij in reed en die mij direct herkende na 23 jaar.
Bij de Molenkade alle tegenliggers gedag gezegd en me verbaasd over de reacties. Geen, verrast, blij of een spontaan hé hallo terug.
Twee kluizenaars op een boot schrokken zich kapot van mijn môge. Maar riepen meteen lachend môge terug.
Als geboren Alkmaarse natuurlijk over de Achterdam. Helaas was ik te vroeg, ze lagen allemaal nog in bed.
Fietste bijna tegen een Japanner en een Duitser op: Kaasmarkt!
Meteen de toerist uitgehangen en een glimp van de stoere kaasbinken opgevangen (je moet ze wel zoeken tussen de ouwe rotten, maar ze lopen er echt tussen).
Klein kussend paartje voor in de blauwe servieskast gekocht en toen dwars door de stad naar mijn afspraak.
Als dat geen lekker begin van de dag is?!

En dan heb je een uur om terug te fietsen en heb je 3 x! een stop nodig om je gedachten even snel op te schrijven:
Ik wil dat het klopt. Als ik ergens ben zie ik feilloos hoe ik dingen anders zou doen, beter, efficiënter, wat zijn de pijnpunten, waar maken ze verlies op, etc. Niet als kritiek, maar gewoon als signalering. Dit is eigenlijk zonde van mijn tijd, nutteloos. Niet mijn probleem. Tijd kan ik beter besteden om mijn eigen home sweet home onder de loep te nemen...
Als je niets verwacht dan is alles wat gebeurt extra, mooi meegenomen
Ik wil altijd helpen, maar zelf geen hulp vragen. Hier ben ik al een heel stuk verder mee, minder hulp aanbieden en vaker hulp vragen. Ik zorg graag, maar zou het ook wel eens leuk vinden om spontaan zelf eens vertroetelt te worden.
Wachten. Ik wacht niet meer tot een ander het initiatief neemt, maar ik DOE zelf. Ook als ik eens moet wachten ga ik niet in de IK WACHT stand zitten, maar in de IK HEB LEKKER EVEN NIKS, TOTDAT DAT WAAROP IK STA TE WACHTEN AANVANGT stand.
Keuze. Ik ben me er bewust van dat ik altijd een keuze heb. Als er iets is waar ik geen energie van krijg kan ik kijken of er een andere manier is om ermee om te gaan.
Guido Weijers had een sketch
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1118290 vanaf 16.30 min. Life as it could be. Vooral het we lopen elke dag een rondje op het industrieterrein vind ik hilarisch, een eyeopener...

Ik wil een Happy end aan het einde van de film, ze moeten elkaar wel krijgen openend, anders klopt het niet.
Ik weet wat ik wil. Althans dat lijkt zo omdat ik vooral weet wat ik niet wil. Ik denk dat ik weet wat ik wil, of ik doe alsof. Maar wat wil ik? Dat ben ik de laatste maanden al aan het ontdekken.
Ik wil Lachen en onbeperkt genieten, een lange tafel met gezellige mensen die allemaal blijven eten, alleen zijn op z'n tijd.
Door ploegendienst van mijn man is er geen plek om 's avonds op een clubje, cursus, sport ofzo te gaan. Onbewust is de oplaadtijd voor mij verdwenen. Die ben ik aan het terugveroveren op momenten dat hij er is of als de meiden op school zijn.
Kritiek.  Ik vind het moeilijk om om te gaan met kritiek, ik heb toch mijn best gedaan, ik wil het goed doen, waarom is dat niet gelukt?
Functioneringsgesprek. Dan weet ik dat ze tevreden zijn en toch denk ik, wat als ze zeggen dat ik iets niet goed doe. Is natuurlijk gewoon een verbeterpuntje waar ik aan zou kunnen werken, maar toch. Why worry? Als het gebeurt is het vroeg genoeg om ermee te dealen.
Lat lager voor de meiden. Dit doe ik al, niet overal voor behoeden. Lekker naar de camping, klooien in het bos en 'narigheid en kattekwaad' leren.
Wat wil ik zijn? Waar hebben mensen behoefte aan: een nachtlamp als ze 's avonds bang zijn in het donker? Een zonnestraaltje? Of een bouwlamp? Beperk je straling.
Ik kijk niet wat ik niet heb, of niet in mijn bereik heb, maar wat wel kan. Ik zou graag in een stad wonen, maar als ik heel realistisch ben eigenlijk niet. Nu geniet ik op andere momenten van de stad en kan dan weer lekker naar huis aan het einde van de dag.... The best of both worlds.

Tip die ik laatst kreeg van een supermagere, fanatieke, sportman: jij moet gewoon gaan lopen, lekker wandelen, sommige mensen zijn niet gemaakt om hard te lopen.
Zo dat geeft even een rust.
Grappig dat ik dacht dat hij mij juist een slap wijf zou vinden en zou vinden dat ik ook zo fanatiek zou moeten sporten.
Ik dacht altijd ik zou ook wel willen (kunnen) wielrennen. Maar waarom niet bij stap 1 beginnen (en blijven)?

Dus ga  (in je eigen tempo) lopen of fietsen, maak je hoofd leeg of nog beter sorteer je gedachten (wel een boekje meenemen, anders ben je druk met onthouden..).

Songtekst van de dag!

Nina Simone: Ain't got no/I got life

Ain't got no home, ain't got no shoes
Ain't got no money, ain't got no class
Ain't got no skirts, ain't got no sweaters
Ain't got no perfume, ain't got no beard
Ain't got no mind

Ain't got no mother, ain't got no culture
Ain't got no friends, ain't got no schooling
Ain't got no love, ain't got no name
Ain't got no ticket, ain't got no token
Ain't got no God

What have I got?
Why am I alive anyway?
Yeah, what have I got?
Nobody can take away

I got my hair, I got my head
I got my brains, I got my ears
I got my eyes, I got my nose
I got my mouth, I got my smile

I got my tongue, I got my chin
I got my neck, I got my boobs
I got my heart, I got my soul
I got my back, I got my sex

I got my arms, I got my hands
I got my fingers, Got my legs
I got my feet, I got my toes
I got my liver, Got my blood

I've got life, I've got my freedom
I've got the life
I've got life, I'm gonna keep it
I've got life, and nobody's gonna take it away
I've got life

Geen opmerkingen:

Een reactie posten